Formidling av dataspill som kultur
Skrevet av Thomas Grønvoll
Dataspill er at av de viktigste kunst- og kulturuttrykkene vi har i dagens samfunn. Dessverre er det dominerende inntrykket at dette er en aktivitet for barn, og helst unge gutter, og at det kun er e-sport, skyting og vold. Veileder for formidling av dataspill som kulturuttrykk er et bidrag til å fremme dataspill som et kunst- og kulturuttrykk, og for å vise fram de sidene av dataspill som havner i skyggen av blockbusterne, clickbait-overskriftene og utdaterte holdninger.
Et samarbeid
Rett etter sommeren lanserte vi veilederen for formidling av dataspill som kulturuttrykk, og nå er den digitale versjonen endelig på plass.
Veilederen har vært et prosjekt i regi av UKM, hvor Kulturtanken, Spillpedagogene, KRED, og Bibliogames har deltatt.
Den skal være et verktøy for å formidle dataspill som et kunst- og kulturuttrykk. Fordi, for å stjele et sitat, «all e-sport er datakultur, men all datakultur er ikke e-sport». Dataspill er kunst, og datakultur -spesielt dataspillkultur- er, vel, kultur. Kort og enkelt. It’s more than meets the eye.
Men vi har dessverre litt å gå på når det gjelder å formidle dette, og å formidle dataspill som kunst.
Er det viktig?
Gjennom mediene ser vi et bilde av dataspill som enten e-sport, en aktivitet for barn og unge, eller AAA-industriens blockbustere. Den smale kunsten vies lite oppmerksomhet. Og majoriteten av dataspill-arrangementer er e-sport, spillturneringer og sosiale eventer. Fokuset på spillets kunstneriske og kulturelle dimensjoner vies liten oppmerksomhet.
Er dette viktig? Ja, særdeles. Vi trenger flere formidlere av dataspill som kunst, og vi trenger at det snakkes om dataspill som kunst. Men hvordan skal vi få formidlere av dataspill som kunst når ingen snakker om dataspill som kunst? Hvordan skal vi få folk til å snakke om dataspill som kunst når ingen formidler dette?
Er dette viktig? Ja, særdeles. Vi trenger flere formidlere av dataspill som kunst, og vi trenger at det snakkes om dataspill som kunst. Men hvordan skal vi få formidlere av dataspill som kunst når ingen snakker om dataspill som kunst? Hvordan skal vi få folk til å snakke om dataspill som kunst når ingen formidler dette?Vi skriver en veileder. En strategi-guide heller enn en walkthrough. En sjanse til å bringe kloke hoder sammen for å snakke om kunst og spill, for å vise eksempler og gi forslag til hvordan det kan gjøres.
Den gjennomsnitlige europeiske dataspilleren er i midten av 30-årene
Hvem spiller?
Dataspill er et kunst- og kulturuttrykk som treffer hele befolkningen, både barn og eldre. 4-99, som LEGO sier det. Den gjennomsnittlige spilleren er i midten av 30 årene, og pusher nærmere og nærmere 40. Ikke 12-18 åringene, som man kan tro ut i fra hvordan man snakker om spill både i samfunnet og i mediene.
Så les veilederen, forhåpentligvis bli inspirert, spill noen spill, og del dataspill som kunst- og kulturuttrykk.
Related Articles
Related
Night in the Woods
En kritisk refleksjon over nostalgi, mental helse og samfunnets skygger på bygda.
Where the Water Tastes Like Wine
Where the Water Tastes Like Wine I'm going to say something now that I had hoped that I wouldn't have to say; Where the Water Tastes Like Wine? I don't like it. I don't like it and I feel that it is one of those games that I should like. Stories in video games is...
>Observer_
Nightmares and Electric Sheep Most people are familiar with Blade Runner, and a good deal fewer are familiar with Do Androids Dream of Electric Sheep; neither of which have anything to do with this game at all, except that they both set the tone for what we're getting...
0 Comments