Portfolio

Utvalg av prosjekter og leveranser

Framhevet prosjekt

Tid for Spill – Regjeringens dataspillstrategi 2024-2026

Jeg var med i den tveretatlige arbeidsgruppen som førte Tid for spill – Regjeringens dataspillstrategi 2024-2026 i pennen på vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet.

Strategien skal bidra til å heve statusen for dataspill som kunst- og kulturuttrykk i Norge. De fire hovedområdene vi har jobbet med er:

  • Dataspill som kunst- og kulturuttrykk
  • Dataspill som fritidsaktivitet
  • Dataspill som e-sport
  • Dataspill som verktøy for læring

I oppfølgningen av strategien har jeg vært med i forprosjektet for etablering av NFI Spill sin rolle som nasjonalt ressurs og kompetansesenter for dataspillkultur i Norge.

Tid for spill - Regjeringens dataspillstrategi 2024-2026

“Dataspill er fantastiske kunst- og kulturuttrykk med enorm samfunnsbyggende kraft.”

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery

Konferanse

Spilltanken 2: Dataspill som kunstopplevelse og verktøy for læring

I 2022 arrangerte jeg, i samarbeid med Seanse – senter for kunstproduksjon, den nasjonale konferansen Spilltanken 2. Målet med konferansen var å inspirere lærere, kunstnere, formidlere og spillskapere til å utvikle, tilpasse og se mulighetene for dataspill i skolen og i Den kulturelle skolesekken (DKS).

Strømming/Podcast

Spillprat – en samtale om dataspill som kunst og kultur

Jeg har utviklet konseptet Spillprat og vært programleder for disse strømmearrangementene siden 2020.

Spillprat er et sted for å diskutere dataspill som kunst- og kulturopplevelser i norsk offentlighet. 

Strategi

Spillerom – dataspillstrategi 2020-2022

Jeg deltok i den tveretatlige arbeidsgruppen som førte Spillerom – dataspillstrategi 2020-2022 i pennen på vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet. 

Artikkel

Far Cry 5 – Refusings its own politics

Artikkel om dataspillet Far Cry 5, for forskningsjournalen Gamevironments. Artikkelen er en orientalistisk og politisk analyse som problematiserer hvordan dataspill forholder seg til politiske tema. 

Rapport

Dataspill som kulturuttrykk i DKS-ordningen

Rapporten er en kartlegging av mulighetsrommet for å inkludere dataspill som kunst- og kulturuttrykk i Den kulturelle skolesekken (DKS).

Rapporten påpeker kompetansebehov i DKS om dataspill som kunst- og kulturuttrykk.

Veileder for formidling av dataspill som kulturuttrykk

Veileder

Veileder for formidling av dataspill som kulturuttrykk

I samarbeid med UKM, Spillpedagogene, Bibliogames og Kred Norge, var jeg med på å skrive en veileder for formidling av dataspill. Formålet var å styrke kompetansen i formidling av dataspillkultur, samt gjøre dataspill mer tilgjengelig.

Veileder/rammeverk

Rammeverk for formidling av dataspill i DKS

Rammeverket er basert på erfaringer fra pilotering av dataspill i DKS fra 2021. Det skal være en veiviser for dataspillformidlere og et utgangspunkt for å utvikle formidlingsopplegg for dataspill i DKS. 

Rapport

Rapport fra dataspillpilot i DKS 2021

Jeg gjennomførte i samarbeid DKS Rogaland og Didaktisk Digitalt Verksted (ved Universitetet i Stavanger) en pilotering av dataspill i Den kulturelle skolesekken. 

Pexels/Mary Taylor

Arrangement

Spilltanken: Hvordan kan dataspill se ut i DKS?

I 2019 arrangerte jeg den nasjonale delingskonferansen om dataspill i Den kulturelle skolesekken. Konferansen tok opp spørsmålet om hvordan dataspill kan se ut i DKS og hvordan vi kan presentere dataspill som en estetisk opplevelse for barn og unge. 

Framhevet prosjekt

Kulturtankens Spillab

Siden 2018 har jeg jobbet med utvikling av Kulturtankens satsning på dataspill som kunst- og kulturuttrykk for barn og unge.

Spillaben skal åpne dørene for dataspill som kunst- og kulturopplevelser. Målet med laben er å stimulere til kritisk og bevisst tenkning rundt dataspill som kunst- og kulturuttrykk, danne nettverk og knytte kontakter mellom DKS, spillbransje og utdanningssektor.

“Det må legges til rette for og oppmuntres til samtaler og diskusjoner om kvalitet, kunstnerisk verdi, relevans og aktualitet i dataspill.”

Spillerom – dataspillstrategi 2020-2022

Tid for spill - Regjeringens dataspillstrategi 2024-2026

Ta kontakt for en prat

Emne